Monday, June 19, 2017

Grønne planter - Green Plants

Jeg følger nogle blogs, som i den sidste tid har bragt en masse billeder med interiørs fyldt med grønne planter, og det ser så dejligt ud.

Jeg havde 3! Nu har jeg det dobbelte, for jeg fandt ud af, at jeg - uden at vide det - har savnet den del af indretning af mit hjem.

Dem købte jeg i sidste uge, og selv om jeg sagtens kunne have købt nogle større af slagsen, vil jeg gerne selv se dem gro. Det er en del af sporten.

Jeg har for en del år siden levet med rigtig mange grønne planter, men fordi jeg er så dårlig til at smide planter ud, selv om de udvikler sig til at blive noget småskravl, minimerede jeg også den del af mit hjem. Men det gør ondt, når en plante skal smides ud, for det er jo mig, der ikke har passet den godt nok, og det er som at smide liv ud.

Nu starter jeg igen i det små, og en potteplante er jo et nemt 'møbel' at flytte rundt med, det giver liv i rummene - og måske bedre luft. En win-win situation.

Ny - New one

 Gammel - Old one

 Ny - New One

Gammel - Old one

 Ny - New One
Meget gammel, 5 fem år - Very old, approx 5 years ole
- og lidt ynkelig - and a bit wimpy!
...men også meget skulpturel - but also very sculptural!

I am following some blogs, which lately has brought a lot of photos with interiors with green plants.

I had 3! Now it has been doubled up, because I found out, that I - without really knowing it - have missed that part of the decoration of a home.

I bought them last week, and I could have bought bigger ones, but I want to see them grow. That is part of the sport.

Some years ago I had a lot of green plants, but I am really bad at getting rid of them, when they develope into wimpy little things, so I minimized that part of my home. I breaks my heart, when I get rid of a plant, because it is my lack of skill not to be able to take care of it . It is like throwing life away.

Now I am starting out small, and a potted plant is an easy piece of  'furniture' to move around with, they give life to a room - and maybe better air. A win-win situation.

2 comments:

  1. din pellis er kun skravlet, fordi du ikke har klippet den ned :-) Du skal klippe den om foråret og hvis du giver den tomatgødning hver 14 dag hele sommeren, så får du flere blomster. Brug evt. afklip til stiklingeformering - klip lige under et knæ, så du har 3 blade og plant i lille bitte potte - hold den fugtig til den har sat nye blade og vand så almindeligt - plant om, når rødderne stikker ud af den lille bitte potte :-) Så kan du virkelig følge dem. :-)

    ReplyDelete
  2. Tak, for lektien :-) Jeg ved det godt, men jeg synes, at det er så hårdt at klippe så tæt til. Det gør helt ondt på mig. Den er en gammel dame på 5 år, så den har sin egen personlighed!!! ;-)

    ReplyDelete